Naujasis Užsienio investicijų patikrinimo įstatymas (“FIR įstatymas“) – atnaujinamas tiesioginių užsienio investicijų atrankos mechanizmas Slovakijoje – įsigaliojo 2012 m 2023 m. kovo 1 d. Remiantis ES TUI reglamentu, naujasis FIR įstatymas turės didelį poveikį ne ES investuotojų į Slovakiją atvykstančioms investicijoms, atitinkančioms konkrečius teisinius kriterijus.
FIR įstatymas įveda patvirtinimo procedūrą, kurią vykdo Slovakijos Respublikos ekonomikos ministerija (“ministerija“), kuris yra privalomas užsienio investicijoms, klasifikuojamoms kaip „kritinės užsienio investicijos“, ir savanoriškas kitoms užsienio investicijoms.
Kas laikomas užsienio investuotoju?
Investuoja tik „užsienio investuotojai“, jiems galioja nauja tvarka. Užsienio investuotojas yra bet kuris asmuo, padaręs arba planuojantis investuoti iš užsienio, ypač:
- nėra ES valstybės narės pilietis;
- neturi registruotos buveinės ar verslo vietos ES valstybėje narėje;
- yra kontroliuojamas arba jo tikrasis savininkas yra:
- asmuo arba subjektas, nurodytas 1 arba 2 punktuose, arba
- ne ES valstybės valdžios institucija, arba
- subjektas, kurio valdyme dalyvauja ne ES valstybės valdžios institucija; arba
- investicijos finansavimas užtikrinamas iš finansinių išteklių, kuriuos teikia:
- ne ES valstybės valdžios institucija, arba
- subjektas, kurio valdyme dalyvauja ne ES valstybės valdžios institucija.
Kas yra užsienio investicijos ir kurioms iš jų taikoma?
FIR įstatymas taikomas tiek tiesioginėms, tiek netiesioginėms užsienio investicijoms, įskaitant susijungimus ir įsigijimus, bendras įmones ir turto įsigijimą. Užsienio investicija konkrečiai apibrėžiama kaip užsienio investuotojo atlikta arba planuojama investicija, jeigu ji leidžia užsienio investuotojui tiesiogiai ar netiesiogiai:
- įgyti tikslą arba taikinio dalis (perduodant verslą kaip tęstinumą);
- veiksmingai dalyvauti taikinyje:
- nekritinių užsienio investicijų atveju efektyvus dalyvavimas yra ne mažesnė kaip 25% objekto akcinio kapitalo ar balsavimo teisių dalis;
- svarbesnių užsienio investicijų atveju veiksmingas dalyvavimas – ne mažesnė kaip 10% objekto akcinio kapitalo ar balsavimo teisių dalis;
- padidinti efektyvų dalyvavimą taikinyje:
- nekritinių užsienio investicijų atveju padidinti iki 50% objekto įstatinio kapitalo arba balsavimo teisių;
- ypatingos svarbos užsienio investicijų atveju padidinti iki 20% tikslinio akcinio kapitalo arba balsavimo teisių ir kai tik pasiekta 33% arba 50% riba;
- pratimų kontrolė (susijungimų kontrolės taisyklių prasme) taikinyje; arba
- įgyti nuosavybės teisę ar kitų teisių į didelis turtas tikslo (tik esant kritinėms užsienio investicijoms).
Grupės vidaus sandoriai tarp subjektų, „turinčių tą patį savininką“, aiškiai nelaikomi užsienio investicijomis. Nepaisant to, šios išimties taikymo sritis nėra visiškai aiški ir tikimės, kad ministerija turės ją toliau paaiškinti.
Ne apie visas užsienio investicijas privaloma pranešti
Tik užsienio investicijos, kurios laikomos „svarbių užsienio investicijų“, apie juos privaloma pranešti ministerijai. Kritinės užsienio investicijos yra užsienio investicijos padidinta neigiamo poveikio Slovakijos saugumui ar viešajai tvarkai rizika dėl tikslo ar jo veiklos svarbos pagrindinių valstybės funkcijų išlaikymo požiūriu.
Užsienio investicijos į objektą, užsiimantį viena ar keliomis iš šių veiklų, laikomos svarbiausiomis užsienio investicijomis:
- gamyba, tyrimai, plėtra ar inovacijos ginklai ir karinė įranga;
- gamyba, tyrimai, plėtra ar inovacijos dvejopo naudojimo daiktai (ty daiktai, kurie gali būti naudojami tiek civiliniais, tiek kariniais tikslais), nustatyti Tarybos reglamente (EB) Nr. 428/2009;
- gamybos, mokslinių tyrimų, plėtros ar inovacijų srityje biotechnologijos sveikatos sektoriuje;
- operacija an ypatingos svarbos infrastruktūros elementas (ty inžinerinis statinys, viešuosius interesus tenkinanti paslauga arba valstybės ekonominei ir socialinei funkcijai būtina informacinė sistema);
- operacija an esminė paslauga (kurių sąrašas yra viešas ir apima veiklą, susijusią su bankininkyste ir finansų rinkomis, transportu, skaitmenine infrastruktūra, elektroniniais ryšiais, farmacijos ir chemijos pramone, išmaniąja pramone, energetika, vandentvarka, sveikatos apsauga, viešosiomis paslaugomis ar pašto paslaugomis);
- skaitmeninių paslaugų teikimas šioje srityje debesų kompiuterija (jei teikėjas turi ne mažiau kaip 50 darbuotojų ir metinė apyvarta ar turtas viršija 10 mln. eurų);
- gamyba, tyrimai, plėtra, inovacijos ar turėjimas nacionaliniai kriptografinės informacijos apsaugos produktaiarba jų saugumo funkcijai būtinus komponentus, jei šie gaminiai yra sertifikuoti Nacionalinės saugumo tarnybos;
- visos šalies mastu televizijos ar radijo transliacijos;
- nuostata a turinio dalijimosi platforma kurių metinė apyvarta viršija 2 mln. eurų;
- leidyba a periodinis leidinysveikiantis a naujienų svetainė arba a naujienų agentūra.
Veiklos sąrašas yra išdėstytas Vyriausybės nutarime, leidžiantis vyriausybei prireikus atlikti pakeitimus. Todėl prieš vertinant konkretų sandorį rekomenduojama dar kartą patikrinti sąrašą.
Kokia yra procedūra?
Esant kritinėms užsienio investicijoms, užsienio investuotojas turi teisinę prievolę pateikti paraišką su ministerija, kad ji įvertintų prieš investuojant iš užsienio. Kritinės užsienio investicijos negali būti užbaigtos tol, kol ministerija nepateiks patvirtinimo.
Vertinti savanoriškai gali būti pateiktos ir kitos užsienio investicijos ar jie daro neigiamą poveikį Slovakijos saugumui ar viešajai tvarkai. Toks būdas turėtų būti svarstomas, jei negalima galutinai nustatyti, ar investicija gali būti laikoma svarbia užsienio investicija, siekiant sumažinti reikalavimų nesilaikymo riziką ir išvengti didelių baudų.
Ministerija taip pat gali pradėti užsienio investicijų tyrimą savo iniciatyva tuo atveju:
- yra pagrįsta prielaida, kad užsienio investicija galėjo turėti neigiamą poveikį Slovakijos saugumui ar viešajai tvarkai jos užbaigimo metu,
- yra įtarimas, kad įstatymas buvo apeinamas, arba
- ji gauna motyvuotas pastabas iš kitos ES valstybės narės arba Europos Komisijos nuomonę.
The laiko, reikalingo sprendimui priimti Ministerija gali skirtis kiekvienu konkrečiu atveju ir kol kas neįmanoma tiksliai numatyti šio aspekto. Nepaisant to, procedūra gali užtrukti gana ilgai ir, pavyzdžiui, institucijos, su kuriomis konsultuojamasi, turi iki 40 dienų pateikti ministerijai savo nuomonę dėl investicijos, apie kurią pranešta. Jeigu ministerija per 130 dienų nuo investicijų atrankos pradžios neduoda pritarimo ir nepateikia Vyriausybei nuomonės, kad investicija turėtų neigiamą poveikį, laikoma, kad ministerija investicijai pritarė.
Kokios sankcijos?
Jei užsienio investuotojas nesilaiko kokių nors savo teisinių įsipareigojimų, jam gresia sankcijos. Nepateikus prašymo patvirtinti svarbią užsienio investiciją, gali būti baudžiama bauda iki užsienio investicijų vertės arba 2 procentai visos užsienio investuotojo grupės praėjusiais finansiniais metais gautos grynosios apyvartos, atsižvelgiant į tai, kuri yra didesnė. Tuo atveju, kai užsienio investicija, kelianti padidintą neigiamo poveikio saugumui ar viešajai tvarkai riziką, baigiama be reikiamo pritarimo, ministerija turi teisę įpareigoti užsienio investuotoją atšaukti sandorį.