Gubernatorius Gavinas Newsomas šeštadienį vetavo įstatymo projektą, pagal kurį būtų reikalaujama, kad nauji automobiliai pyptelėtų vairuotojams, jei jie viršytų leistiną greitį.
Kalifornija būtų tapusi pirmąja, reikalaujančia tokių sistemų visiems naujiems automobiliams, sunkvežimiams ir autobusams, parduodamiems valstijoje nuo 2030 m. Įstatymo projektas, kuriuo siekiama sumažinti žuvusiųjų eismo įvykius, būtų įpareigojantis transporto priemones pypsėti vairuotojams, kai jie viršija leistiną greitį ne mažiau kaip 10 mylių per valandą (16 km/h).
Europos Sąjunga priėmė panašius teisės aktus, skatinančius vairuotojus sulėtinti greitį. Kalifornijos pasiūlyme būtų numatytos išimtys avarinėms transporto priemonėms, motociklams ir motorizuotiems motoroleriams.
Aiškindamas savo veto, Newsomas teigė, kad federaliniai įstatymai jau diktuoja transporto priemonių saugos standartus, o Kalifornijoje taikomų reikalavimų pridėjimas sukurtų taisyklių kratinys.
Nacionalinė greitkelių eismo sauga „taip pat aktyviai vertina išmaniąsias greičio palaikymo sistemas, o valstybės lygmens mandatų įvedimas šiuo metu gali sutrikdyti šiuos vykstančius federalinius vertinimus“, – sakė demokratų gubernatorius.
Oponentai, įskaitant automobilių koncernus ir valstijos prekybos rūmus, teigė, kad dėl tokių taisyklių turėtų nuspręsti federalinė vyriausybė, kuri anksčiau šiais metais nustatė naujus automatinio avarinio stabdymo reikalavimus, kad sumažintų eismo įvykius. Respublikonų įstatymų leidėjai taip pat teigė, kad pasiūlymas gali pabranginti automobilius ir atitraukti vairuotojų dėmesį.
Tikėtina, kad teisės aktai būtų paveikę visus naujų automobilių pardavimą JAV, nes Kalifornijos rinka yra tokia didelė, kad automobilių gamintojai greičiausiai tik užtikrins, kad visos jų transporto priemonės atitiktų reikalavimus.
Kalifornija dažnai meta tą svorį, kad paveiktų nacionalinę ir net tarptautinę politiką. Valstybė dešimtmečius nustatė savo automobilių išmetamųjų teršalų standartus – taisykles, kurias taip pat priėmė daugiau nei dešimt kitų valstybių. Kai Kalifornija paskelbė, kad galiausiai uždraus naujų dujomis varomų automobilių pardavimą, didieji automobilių gamintojai netrukus paskelbė savo pranešimą, kad palaipsniui atsisakys iškastinio kuro transporto priemonių.
Įspėjimo apie greičio viršijimą technologija, žinoma kaip išmanioji greičio pagalba, naudoja GPS, kad palygintų transporto priemonės tempą su paskelbtų apribojimų duomenų rinkiniu. Jei automobilis važiuoja bent 10 mylių per valandą (16 km/h), sistema skleidžia vieną trumpą vaizdinį ir garsinį įspėjimą.
Pagal pasiūlymą valstybė būtų įpareigota tvarkyti paskelbtų greičio apribojimų sąrašą, ir tikėtina, kad į juos nebūtų įtraukti vietinės reikšmės keliai ar neseniai įvykę greičio apribojimų pakeitimai, dėl kurių kiltų konfliktų.
Ši technologija jau daugelį metų naudojama JAV ir Europoje. Nuo liepos Europos Sąjunga reikalaus visuose naujuose automobiliuose turėti technologiją, nors vairuotojai galės ją išjungti. Pasak Nacionalinės transporto saugos tarybos, mažiausiai 18 gamintojų, įskaitant „Ford“, BMW, „Mercedes-Benz“ ir „Nissan“, kai kuriuose Amerikoje parduodamuose modeliuose jau pasiūlė tam tikrus greičio ribotuvus.
Nacionalinė greitkelių ir saugaus eismo administracija apskaičiavo, kad 10% visų 2021 metais policijai praneštų automobilių avarijų buvo susijusios su greičio viršijimu. Tai buvo ypač problema Kalifornijoje, kur 35 % eismo įvykių buvo susiję su greičio viršijimu – antras pagal dydį šalyje, rodo pasiūlymo teisės aktų analizė.
Praėjusiais metais NTSB rekomendavo federalinės reguliavimo institucijos reikalauti, kad visi nauji automobiliai įspėtų vairuotojus, kai jie viršija greitį. Jų rekomendacija buvo pateikta po avarijos 2022 m. sausio mėn., kai greitį viršijęs vyras važiavo per raudoną šviesoforo signalą didesniu nei 161 km/h greičiu ir atsitrenkė į mikroautobusą, o pats ir dar aštuoni žmonės žuvo.